top of page

Μονή Νεράιδας / Neraida's (nymph) monastery

(39.160877, 21.786534)

Ένα από τα παλαιότερα μοναστήρια των Αγράφων. Βρίσκεται 2Km από το χωριό της Νεράϊδας (πρώην Σπινάσας των Αγράφων)

Η ίδρυση της σταυροπηγιακής αυτής Μονής, της οποίας ο σωζόμενος ακόμα σήμερα Ι. Ναός αποτελούσε το καθολικό, τοποθετείται στο δεύτερο μισό του 16ου αιώνα δηλ. στα 1550 – 1600 μ. Χ. περίπου.  Ο ναός είναι τρίκογχος, χωρίς τρούλο, κεραμόστεγος, με στοά στη δυτική του πλευρά. Ο ναός αγιογραφήθηκε το 1651 από τον ζωγράφο – αγιογράφο Ιωάννη τον «ευτελή», με δαπάνες του άρχοντα Θεοδοσίου Τζιοπέλη (είναι γραμμένο σε επιγραφή).  Οι τοιχογραφίες που σώζονται ακόμα σήμερα είναι άριστης τεχνικής .

Σας έχουμε μιλήσει για τη συγκεκριμένη μονή στο  αφιέρωμα για τα Καλύβια Χρηστάκη  https://www.geotzan.com/christaki-huts.  Λέγαμε λοιπόν την τελευταία φορά που περάσαμε από κει (14.10.2017)ότι πρέπει να ξαναπάμε και να μείνουμε έστω ένα βράδυ.  Το καταφέραμε στις  24 με 25 του Νοέμβρη που μας πέρασε.

Οι γνωστοί κ@λ@γεροι, μαζί με το Βουλίδη (Βούλα), τη συμβία του Τσέα.  Αυτή τη φορά με δύο οχήματα λόγω μεγαλύτερου αριθμού ατόμων.  Ο αγριοκαπροκτόνος  πήρε και τη σκηνή του μαζί. Ντε και καλά να κοιμηθεί έξω. Τέλος πάντων κατά τις 4μμ μπήκαμε στον περίβολο της μονής.  Ο Σωτήρης  μας είχε έτοιμη και τη ξυλεία για το τζάκι. Έκανε κάτι χαρές  που μας είδε. Απ΄ ότι μας έλεγε δεν διανυκτερεύουν και πολλοί για να του κάνουν παρέα έστω για ένα βράδυ. Ανάψαμε το τζάκι , στρώσαμε τραπέζι, βγήκαν τα χιλιάδες τάπερ, τα αποστάγματα και άρχισαν οι ορθοπεταλιές.....

Ο Σπύρος (ο αγριοκαπροκτόνος) μπροστά στη καλύβα τουΣωτήρη

Όση ώρα εμείς κρατάγαμε τις "μηχανές ζεστές", ο Σωτήρης άρμεγε τα κατσικάκια του. Σαν κρύφτηκε ο ηλιάτορας  έπεσε η πρώτη στρώση από τα λουκάνικα του Αη Γιώργη εκ Φθιώτιδος.  Κουβέντα, οι ρακές να πιάνουν κόκκινο και η θερμοκρασία να πιάνει πράσινο.....Στις 10μμ περίπου αποφασίσαμε να πάμε για "στούφα*".

Μη φαντάζεστε, πολυτέλειες και τέτοια.  Υπνόσακοι, στρωματάκια φουσκωτά, μαξιλάρι το μπράτσο, θέρμανση το τζάκι.  Ο Σωτήρης την είχε "κάνει" νωρίτερα αφού το πρωί θα έψελνε στον εκκλησιασμό, στον οικισμό της Νεράιδας.

Πριν το τσίπουρο και....../ before alcohol and.....

μετά τα τσίπουρα...../ and after alcohol

Ωστόσο, όσο οι άλλοι κοιμούνται λέω να φλυαρήσω λίγο και να σας πω ότι ο Σωτήρης έχει συλλέξει ένα σωρό  εκκλησιαστικά - λατρευτικά και όχι μόνο αντικείμενα στο χώρο του "ξενώνα". Εικονοστάσια, καμβάδες αγιογραφημένους, μανουάλια, ξυλόγλυπτα, κι  ένα εκπληκτικό σεντούκι.  Ο χώρος έχει δε δύο  WC με τρεχούμενο νερό και το σημαντικότερο είναι πεντακάθαρα. Μπράβο Σωτήρη.

Το πρωί  το νερό μέσα στα παγούρια ήταν παγωμένο. Ψάξαμε το Σπύρο αν σαλεύει στη σκηνή.  Ως σκατίβλαχος όμως, είχε επιβιώσει.

Μετά από ένα γερό πρωινό των δίποδων και των τετράποδων , το ρίξαμε στον ποδαρόδρομο. Κάναμε κάνα πεντάρι  χιλιόμετρα προς τα Γιαννουσέικα. Μπροστά ο σκατίβλαχος και στο τέλος ο Σωτήρης με τα κατσικάκια και τη Νάντια..... Αγνάντι στις κορφές της Νιάλας και την υγρή επιφάνια του Μέγδοβα.  Με την επιστροφή ξεπατώσαμε ότι είχε απομείνει και κατά τις 2μμ πήραμε το δρόμο της επιστροφής.

Η κοίτη του Μέγδοβα / Megdovas river

Οι κορφές των Αγράφων / Agrafa mountains

*Στούφα: Μέθοδος καταπολέμησης των τρωκτικών στα πλοία.

Στη γλώσσα των ναυτικών σημαίνει "πάω για ύπνο"

Ναι, βέβαια όσοι δεν το γνωρίζετε, έχω θαλάσσια υπηρεσία 32 μηνών στο Π.Ν.