Photography | Horizon Levante | Κεντρικός Τομέας Αθηνών

      σχόλια, ειδήσεις, πολιτισμός

                                    

                                             Θησαυροί της ανατολικής Αττικής

 

                      Treasures of eastern Attica

  Μαραθώνας, Μπρεξίζα: Ιερό των Αιγυπτίων Θεών

  Οι αρχαιότητες στην περιοχή του Μικρού Έλους της Μπρεξίζας είχαν επισημανθεί από παλαιούς περιηγητές, οι οποίοι αναφέρουν την θέση με το όνομα Νησί. Σε σχέδιο του Γάλλου πρόξενου στην Αθήνα L.S. Fauvel αποτυπώθηκαν το 1792 τα αρχαία ερείπια πάνω σε μία νησίδα απομονωμένη από τη στεριά με διώρυγα. Οι ανασκαφές αποκάλυψαν εκτεταμένο συγκρότημα ιερού αφιερωμένου σε Αιγύπτιους θεούς και πολυτελούς λουτρού (βαλανείου), καθώς και τη μεγάλη ελλειψοειδή δεξαμενή νοτιότερα.

  Το συγκρότημα ίδρυσε ο Ηρώδης Αττικός περίπου το 160μ.Χ. Ο μεγάλος ρήτορας και σοφιστής επέλεξε τον Μαραθώνα για την ίδρυση του ιερού γιατί ήταν ο τόπος καταγωγής και διαμονής του. Πιθανόν το συγκρότημα να βρισκόταν μέσα στα όρια του κτήματος που κατείχε στην περιοχή. Προφανώς πρόκειται για το «ιερό του Κανώπου», όπως το αναφέρει ο Φιλόστρατος (2ος – 3ος αι. μ.Χ.), συγγραφέας της βιογραφίας του Ηρώδη. Φαίνεται ότι για την ίδρυσή του ο Ηρώδης μιμήθηκε τον αυτοκράτορα Αδριανό, ο οποίος είχε ανεγείρει Σαραπείο σε τεχνητή νησίδα στην έπαυλή του στο Tivoli, έξω από τη Ρώμη, αντιγράφοντας το Σαραπείο που βρισκόταν στην πόλη Κάνωπο, στο Δέλτα του Νείλου.

  Marathon, Brexiza: Sanctuary of the Egyptian Gods

  The existence of ancient ruins in the locality of Mikro Elos (Small Marsh) of Brexiza has been noted by early travelers, who also refer to the area as Nissi (island). In 1792 the French Consul in Athens, L.S. Fauvel, drew the ruins of the area, on an islet cut off from the land by a canal. The excavations have revealed the extensive complex of the Egyptian gods sanctuary and the luxurious bathhouse (balneum), as well as a large ellipsoidal cistern further to the south. Visitors can circulate in the archaeological site after works executed by the Hellenic Ministry of Culture with the financial support of the European Union (3rd Community Support Framework).

  The complex was founded by Herodes Atticus, around 160 AD. The great orator, sophist and benefactor hailed from Marathon and resided here, and the complex was possibly established within his estate. The sanctuary can be identified as “the sanctuary of Canopus” referred to by Herodes’ biographer Philostratos (2nd-3rd cent. AD). In founding it, Herodes imitated the Emperor Hadrian, who had built a Serapeion on an artificial islet at Tivoli, close to Rome, modeled on the Serapeion of the town of Canopus on the Nile Delta.

                                    Τα Ρωμαικά λουτρά (Βαλανείο) / bathhouse (balneum)

 

Info:  http://odysseus.culture.gr/h/3/gh352.jsp?obj_id=19842

Coordinates : 38.103404, 23.979179

                    Τύμβος Αθηναίων στο Μαραθώνα - Tomb at Marathon

  Ο "Σορός", ο μεγάλος τύμβος χώματος κάλυψε τους 192 Αθηναίους που έπεσαν στη νικηφόρα μάχη κατά των Περσών το 490 π.Χ. Η καύση και ταφή των νεκρών στο πεδίο της μάχης υπήρξε η τιμητική προσφορά της πόλης των Αθηνών στους μαχητές της Ελευθερίας.
  Στην πεδιάδα του Μαραθώνα σώζεται ο χωμάτινος τύμβος υψ. 9 μ. που δημιουργήθηκε για να καλύψει τα σώματα των νεκρών Αθηναίων μαχητών.

Info : http://odysseus.culture.gr/h/2/gh251.jsp?obj_id=1831

Coordinates: 38.116629, 23.977504

        Αρχαιολογικό Μουσείο Μαραθώνα - Archaeological Museum of Marathon

Το Αρχαιολογικό Μουσείο του Μαραθώνα βρίσκεται στο Βρανά Μαραθώνα, σε απαλλοτριωμένη από το ΥΠΠΟ έκταση, η οποία περιλαμβάνει επίσης το προστατευμένο με στέγαστρο νεκροταφείο τύμβων της Μέσης Εποχής του Χαλκού (2000-1600 π.Χ.) και τον λεγόμενο τύμβο των Πλαταιέων του 5ου αι. π.Χ.
  Η έκθεση αναπτύσσεται σε πέντε αίθουσες και στο στεγασμένο αίθριο και περιλαμβάνει ευρήματα από τη Νεολιθική έως την ύστερη Ρωμαϊκή περίοδο.

http://odysseus.culture.gr/h/1/gh151.jsp?obj_id=3542

foto: http://www.panoramio.com/photo/99718424

Coordinates: 38.121962 , 23.946613

Άγαλμα από το ιερό των Αιγυπτίων θεών (αυθεντικό)

Statue from the sanctuary of the Egyptian gods (authentic)

Τμήμα του τροπαίου που έστησαν οι Αθηναίοι σε ανάμνηση της νίκης τους κατά των Περσών στην περίφημη μάχη του Μαραθώνα (490 π.Χ.).

Part of the trophy of the battle of Marathon

                Το "Παιδί του Μαραθώνα"
 

Από τα ομορφότερα χάλκινα χυτά αγάλματα των κλασικών χρόνων, που σώζεται σχεδόν ακέραιο. Ο έφηβος αποδίδεται όρθιος, γυμνός, στηριζόμενος στο αριστερό πόδι. Ο κορμός κάμπτεται σιγμοειδώς, χαρακτηριστικό της τέχνης του διάσημου γλύπτη Πραξιτέλη. Στο προτεταμένο αριστερό χέρι κρατούσε χαμένο σήμερα αντικείμενο, στο οποίο στρέφει το βλέμμα του, κλίνοντας το κεφάλι. Στο υπερυψωμένο δεξί χέρι επίσης κρατούσε αντικείμενο, που δεν σώζεται. Στην πλούσια κόμη έχει στερεωθεί ταινία με κερατοειδή προεξοχή στην κορυφή του κεφαλιού. Τα μάτια του είναι ένθετα, προσδίδοντας στη μορφή εξαιρετική ζωντάνια και εκφραστικότητα. Έχει προταθεί η ταύτισή του με έφηβο αθλητή, νικητή σε αγώνα, ενώ κατά μία άλλη άποψη απεικονίζεται ο Ερμής. Αποτελεί με βεβαιότητα πρωτότυπο έργο της σχολής του Πραξιτέλη, που δείχνει όλη τη χάρη, την απαλότητα στην κίνηση και την ευλυγισία, που χαρακτηρίζουν τα έργα του μεγάλου γλύπτη.

 

                        Marathon Boy
 

This almost intact cast bronze statue is one of the finest of the Classical period. The youth depicted stands naked. His left leg supports his S-shaped torso, which is characteristic of the work of the famous sculptor Praxiteles. He holds an object, which is now missing, in his extended left hand and twists his head slightly to glance at it. His raised right hand held another object, also missing. A ribbon with a horn-like projection adorns his thick hair. His inset eyes give the figure a wonderful sense of life and expression. This youth has been identified as a victorious athlete or, according to another interpretation, the god Hermes. The statue is a prototype of Praxiteles's school and displays the grace, gentle movement and agility that characterize the work of this great sculptor

                                   Μαρμάρινη αιγυπτιάζουσα σφίγγα - marble sphinx

                                                                   Αντίγραφο δεξιά  του τρόπαιου της μάχης του

                                                                    Μαραθώνα στη θέση Παναγία Μεσοσπορίτισα 

                                                                        right copy of the trophy at the point....

                                                                      Coordinates: 38.140945, 24.000316

                 Μεσοελλαδικό νεκροταφείο (2000-1600 π.χ.) - Middle Helladic cemetery (2000-1600 BC.)

           Τύμβος Πλαταιέων - The Plataeans Tomb

                     Πρωτοελλαδικό νεκροταφείο (3200 - 2800 π.χ.) 

                       Early Helladic cemetery (3200 - 2800 BC.)

Δυστυχώς δεν είναι πια επισκέψιμο......... - now closed........

coordinates: 38.128649 , 23.966642

        Ιερό Πύθιου Απόλλωνα (Οινόη) - Sanctuary of Pythian Apollo (Oinoi)

Coordinates: 38.156646 , 23.932792

                                       Ραμνούς - Ramnous

  Στην κοιλάδα του Λιμικού στο βορειοανατολικό άκρο της Αττικής δίπλα από τον Ευβοϊκό κόλπο σώζονται τα ερείπια του αρχαίου δήμου του Ραμνούντος που ανήκε στην Αιαντίδα φυλή ενώ αποτελούνταν από πολλούς συνοικισμούς. Στην περιοχή αυτή βρίσκεται το περίφημο ιερό της Νεμέσεως που αποτελεί το σημαντικότερο ιερό της θεότητος στον ελλαδικό χώρο. Η θεά μοιάζει πολύ με την Άρτεμη και ίσως να αντιπροσώπευε μια τοπική της μορφή. Για να την κάνει δική του ο Δίας μεταμορφώθηκε σε κύκνο ενώ εκείνη είχε πάρει τη μορφή χήνας. Μετά την ένωση τους η Νέμεσις γέννησε ένα αυγό το οποίο δόθηκε στη Λήδα η οποία εκκολάπτει μέσα από αυτό την Ωραία Ελένη και τους Διόσκουρους. Το ιερό προς τιμή της Νεμέσεως πρέπει να ιδρύθηκε στις αρχές του 6ου αι. π.Χ. Η ακμή του τοποθετείται στον 4ο και 5ο αι. π.Χ.

                                                          Το ιερό της Νέμεσις - The temple of Nemesis sanctuary

                     Εξωτερική περιτείχιση και θεμέλια του οικισμού - View of the Fortress foundation

Info: http://odysseus.culture.gr/h/3/gh351.jsp?obj_id=2391

      coordinates 38.222877 - 24.027003

                          Αγία Τριάδα - Holy Triad (1200-1300 AC)

Είναι το παλαιότερο κτίσμα  στην περιοχή που χρονολογείται γύρω στο 1200 με 1300. Στον προαύλιο χώρο, κατά πληροφορίες, υπήρχε μοναστήρι, όπου υπάρχουν μεγάλα πιθάρια αποθήκευσης τροφίμων.

Info: http://www.imkifissias.gr

coordinates:38.220871 , 23.964422

                 Άγιος Αθανάσιος - Saint Athanasios (mid 17th century)

Κτίσθηκε κατά πληροφορίες στα μέσα του 1600. Τον  επόμενο αιώνα έγινε προσθήκη με τα δύο κλίτη δεξιά και αριστερά.

Πληροφορίες από ντόπιους λένε ότι στην περίοδο της κατοχής οι Γερμανοί έβαλαν φωτιά στο ναό με αποτέλεσμα η αγιογράφηση να υποστεί σοβαρές καταστροφές.

 

Info: http://www.imkifissias.gr

         coordinates: 38.199707 , 23.969816

                    Πύργος της Οινόης - The Oinoi Tower  (1250AC)

Ο μεσαιωνικός Πύργος της Οινόης χτίστηκε περίπου το 1250 π.Χ. και λέγεται ότι δημιουργός του ήταν ο Όθωνας Δελαρός, ιδρυτής του ελληνικού κλάδου του ομώνυμου Οίκου ευγενών της Βουργουνδίας που ήλθε στην Ελλάδα για να υποτάξει την Βυζαντινή Αυτοκρατορία και έλαβε την Αττικοβοιωτία, αναγορευόμενος ως “Κύριος των Αθηνών.

 

Info: http://www.visitmarathon.gr

      coordinates: 38.155574 , 23.931928

            Τα μεταλλεία του Γραμματικού - Mines in Grammatiko (1880AC)

  Τα ιταλικής κατασκευής μεταλλεία σιδήρου του Γραμματικού ανήκαν στην οικογένεια Σούτσου, ενώ η μαρτυρία ενός ντόπιου ηλικιωμένου μάς αναφέρει και κάποια Αγγλική Εταιρεία. Ξεκίνησαν να λειτουργούν γύρω στο 1880 διαθέτοντας ατελείωτου μήκους γαλαρίες σε διάφορα επίπεδα, βαθιά κάθετα φρέατα, γέφυρες, ενώ το δίκτυο της σιδηροδρομικής γραμμής που ξεκινούσε από την τοποθεσία, έφτανε -σύμφωνα με διαφορετικές πηγές- μέχρι Ραμνούντα, ως το Σέσι ή και τον Λιμνιώνα, μεταφέροντας το μετάλλευμα στα πλοία.
Η συστηματική λειτουργία των εγκαταστάσεων πρέπει να εγκαταλείφθηκε γύρω στο 1920, καθώς η λειτουργία τους κρίθηκε ασύμφορη. Κατά άλλους, λειτούργησαν μέχρι και το 1930, ενώ οι ντόπιοι διηγούνται ότι στα χρόνια της κατοχής (1940) από τη σιδηροδρομική γραμμή, εκτός από μετάλλευμα, φυγαδεύτηκαν άνθρωποι και περιουσίες. Επομένως, βάσει των μαρτυριών, τα μεταλλεία ίσως χρησιμοποιήθηκαν περιστασιακά και κατά τις δεκαετίες 1920, 1930, 1940, ενώ λειτουργούσαν τακτικά τη δεκαετία του 1910, κάτι που πιστοποιείται και από χαραγμένες επιγραφές στον πυθμένα ενός μεγάλου πηγαδιού των εγκαταστάσεων, όπου αποδεικνύεται η παρουσία ανθρώπων εκεί σίγουρα μέχρι και το 1914.

Ένα από τα διασωζόμενα σε άριστη κατάσταση μνημεία της γραμμής αυτής, είναι η τοξωτή πέτρινη σιδηροδρομική γέφυρα που κατασκεύασε το 1892 ο Hatton, αρχικός κατασκευαστής του Οδοντωτού των Καλαβρύτων.

                       Η "σκάλα" φόρτωσης του μεταλλεύματος στα πλοία - mineral load station

 Σήραγγα τρένου στον Λιμνιώνα - train tunnel in Limionas (coordinates: 38.236206 , 24.016977)

         Παλιά γέφυρα του τρένου των μεταλλείων - old bridge of mines train (coordinates: 38.209985, 24.010724)

                          Ψάχνοντας τη γέφυρα του Haton - looking for the bridge Haton
 

     Γέφυρα Haton - bridge Haton 1894   (coordinates: 38.204916, 23.983998)

  Κατά την επιστροφή σας από τον Λιμνιώνα στο Γραμματικό κάντε μια μικρή  παράκαμψη και προσεγγίστε  την μικρή παραλία της Αγίας Μαρίνας με τον ομώνυμο ναό. Τόπος για ψαροντουφεκάδες και διακριτικό γυμνισμό.  Αν πετύχετε και το Γιώργο θα σας ταξιδέψει στα μυστικά τοπία των βυθών και των πετρωμάτων.  Γεωλόγος , φιλόσοφος. Ξέρω , δεν υπάρχει τέτοια ειδικότητα, αλλά ο Γιώργος την έχει.......

Αγια Μαρίνα - Saint Marina (coordinates: 38.225226, 24.026112)

Info:  http://urbanspeleology.blogspot.gr

        Φράγμα τεχνητής λίμνης Μαραθώνα - Dam of artificial lake of Marathon

 Ιστορικά στοιχεία

 Η κατασκευή του φράγματος οραματίστηκε και σχεδιάστηκε ήδη από το 1918, ωστόσο κρίθηκε παράνομο από τον τότε πρωθυπουργό Δημήτριο Γούναρη, επειδή δεν τελέστηκε ανοιχτός διαγωνισμός για την κατασκευή του. Λίγα χρόνια αργότερα, με την ατυχή για την Ελλάδα έκβαση του πολέμου, ακολούθησε ανταλλαγή πληθυσμών και συνεπώς η Αθήνα δέχτηκε μεγάλο αριθμό προσφύγων. Κατά τη δεκαετία του 1920 υπολογίζεται ότι εισέρευσαν περί το 1.300.000 μετανάστες από τη Μικρά Ασία και συνεπώς οι ανάγκες για νερό πολλαπλασιάστηκαν δραματικά. Εν τω μεταξύ, η πολιτική κατάσταση στην Ελλάδα ήταν κάθε άλλο παρά ήρεμη, καταγράφοντας την πτώση της μοναρχίας, την ίδρυση της Β΄ Ελληνικής Δημοκρατίας, αλλά και με το ένα πραξικόπημα να ακολουθεί το άλλο. Στη λήξη αυτής της περιόδου οι ανάγκες για νερό είχαν πενταπλασιαστεί και η ιδέα ενός φράγματος στον Μαραθώνα κατέστη εν τέλει η πλέον ιδεώδης λύση στο επικείμενο πρόβλημα.

Το 1923 το φράγμα εγκρίνεται και αποφασίζεται η άμεση κατασκευή του· κατόπιν διαγωνισμού εργολάβος αναλαμβάνει η αμερικανική εταιρεία Ούλεν, η οποία και υπογράφει συμβόλαιο με το ελληνικό δημόσιο και την Τράπεζα Αθηνών στις 22 Δεκεμβρίου 1924. Η ανάθεση περιλαμβάνει την κατασκευή του φράγματος, μια τεχνητή λίμνη, έναν αγωγό 21.500 μ. καθώς και αντλιοστάσιο. Η Βουλή των Ελλήνων εγκρίνει το μεγαλόπνοο έργο και συνάμα αποφασίζει την ίδρυση της Ελληνικής Εταιρείας Ύδρευσης (ΕΕΥ), ρόλος της οποίας είναι η επίβλεψη της κατασκευής καθώς και η παροχή ύδρευσης για την Αθήνα και άλλες πόλεις.

Το κόστος τέθηκε σύντομα εκτός προϋπολογισμού και καθώς η Εθνική Τράπεζα της Ελλάδος αδυνατούσε να το χρηματοδοτήσει, το ελληνικό δημόσιο σύνηψε δάνειο 10.000.000 δολαρίων με την κατασκευάστρια εταιρεία. Υπό την εποπτεία της ΕΕΥ, δημιουργήθηκε έτσι μια κοινοπραξία μεταξύ της Ούλεν, της Τράπεζας των Αθηνών και το ελληνικό δημόσιο.

Τα θεμέλια του νεόδμητου φράγματος εγκαινίασε τον Οκτώβριο του 1926 ο τότε

 πρωθυπουργός Αλέξανδρος Ζαίμης. Τα τρία επόμενα χρόνια συνεχίστηκε η

κατασκευή, απασχολώντας γύρω στους 450 εργάτες και το 1929 ο ταμιευτήρας

 άρχισε να γεμίζει· οι εργασίες ολοκληρώθηκαν πλήρως τον Μάιο του 1931. Έναν

 χρόνο μετά τα εγκαίνια, η σήραγγα Μπογιατίου μετέφερε 500 γαλόνια

νερό/δευτερόλεπτο, από τον Μαραθώνα στις υδρευτικές εγκαταστάσεις του

 Γαλατσίου. Η όλη εγκατάσταση χρησιμοποιούνταν μέχρι και το 1959, οπότε και

κρίθηκε σκόπιμη η άντληση νερού από τη λίμνη Υλίκη.

The Marathon Dam was originally proposed, designed, funded and tendered in 1918, but was declared illegal by Prime Minister Dimitrios Gounaris, who succeeded Eleftherios Venizelos in late 1920, because there had been no public bidding for the project. With a strong influx of Greek refugees from Asia Minor following the defeat at the Greco-Turkish War of 1919–1922 (the "Asia Minor Disaster") and the 1923 Treaty of Lausanne, which led to the population exchange between Greece and Turkey, Greek officials were searching for a means to supply Athens with more water. An estimated 1.3 million refugees were returning and the population of Athens would end up doubling between 1920 and 1928. At the time, Greece underwent a period of political turmoil that saw the fall of the monarchy and the establishment of a Second Hellenic Republic, as well as several military coups and counter-coups. Near the end of this period, all major water supply projects for Athens were reevaluated and a five-volume report was published. The report described the Marathon Dam as "the optimal solution" and the "last recourse" for Athens.

The dam was approved in 1923 and was to be implemented immediately. After a restricted public bidding, Ulen & Co. from New York was selected to construct the project. On December 22, 1924, Ulen signed a contract with the Greek government and the Bank of Athens to construct the dam. This included the dam, reservoir, a 21.5 km (13 mi) conveyance pipe and a water treatment plant. The Greek parliament also approved the project and legislated the creation of the Hellenic Water Company (EEY) to oversee construction and manage water for Athens, amongst other Greek cities. The project's cost exceeded that of the National Bank of Greece and was funded with a $10 million loan to be repaid to Ulen, who had considerably more financial backing to complete the average-sized project. Under EEY, a Ulen-controlled consortium with the Bank of Athens and the Greek Government was formed

The foundation stone for the dam was laid in October 1926 by Prime Minister Alexandros Zaimis; Venizelos was also present at the ceremony.With 450 workers, construction continued on the dam and water network for three years and in 1929, the reservoir began to fill. Work on the dam and water network was complete in May 1931. A year after inauguration, the 13.4 km (8 mi) Boyati Tunnel was transferring 500 litres (130 US gal) per second of water treated at the Galatsi Water Treatment Plant to Athens.The dam would serve as the primary water supply for Athens until 1959, when water was pumped from Yliki lake.

Κατασκευαστικά στοιχεία

Το φράγμα έχει ύψος 54 μ., μήκος 285 μ., πλάτος κορυφής 4,5 μ. και πλάτος βάσης 28 μ., ενώ κατατάσσεται στα φράγματα βαρύτητας. Η απορροή του βρίσκεται στο νότιο σκέλος του και έχει δυνατότητα αποβολής 520 κ.μ./δευτερόλεπτο. Υψομετρικά, τοποθετείται στα 223 μ. πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας, ενώ η κορυφή του μετρά 227 μ. Από το φράγμα προκύπτει ταμιευτήρας χωρητικότητας 41.000.000 κ.μ., από τα οποία τα 34.000.000 είναι διαθέσιμα. Το βάθος του ταμιευτήρα φτάνει τα 54 μ., ενώ η επιφάνεια μετρά περί τα 2,45 τ.χλμ. εμβαδού. Το φράγμα τοποθετείται στους πρόποδες μιας λεκάνης απορροής, η οποία δέχεται ετησίως περί τα 14.400.000 κ.μ. νερού κατακρημνίσεων, από τα οποία τα 12.000.000 συγκεντρώνονται στον ταμιευτήρα. Η μέση ποσότητα κατακριμνήσεων στον ταμιευτήρα ετησίως φτάνει τα 580 χιλιοστά.

The dam is a 54 m (177 ft) tall, 285 m (935 ft) long gravity dam with a crest width of 4.5 m (15 ft) and base width of 28 m (92 ft). The dam's spillway is located near its southern abutment and is an uncontrolled chute-type with a 520 m3/s (18,364 cu ft/s) discharge capacity. It is at an elevation of 223 m (732 ft) above sea level while the dam crest is at 227 m (745 ft).[5] The dam creates a reservoir with a maximum capacity of 41,000,000 m3 (33,239 acre·ft) of which 34,000,000 m3 (27,564 acre·ft) is usable. The reservoir has a maximum depth of 54 m (177 ft) and surface area of 2.45 km2 (1 sq mi) The dam is located at the head of a 118 km2 (46 sq mi) drainage area with an average annual run-off of 14,400,000 m3 (11,674 acre·ft), of which 12,000,000 m3 (9,729 acre·ft) is captured. Average rainfall in the basin is 580 mm (23 in).[6]

                    Σήραγγα Μπογιατίου - The Bogiati tunnel

photo:1931                                                  photo:2015

 

  Η  σήραγγα που Μπογιατίου  κατασκευάστηκε το 1929 με σκοπό να διοχετεύει το νερό από το ταμιευτήρα του Μαραθώνα προς το διυλιστήριο του Γαλατσίου.

Είναι ενδιαφέρουσα η περιγραφή της σήραγγας αυτής και το γνωρίζουμε από εκείνους που την επισκέφθηκαν για να δουν την κατάσταση στην οποίαν βρισκόταν, πριν μερικά χρόνια.
Η σήραγγα Μπογιατίου έχει μήκος 13,4 χλμ και καταλήγει στην περιοχή της Χελιδονούς. Είναι πεταλοειδούς διατομής  και για την κατασκευή της εργάστηκαν 450 άτομα για πέντε χρόνια.
Αποτελείται από προκατασκευασμένους δακτυλίους από σκυρόδεμα  και το επίπεδό της είναι περίπου 50 μέτρα κάτω από τη λίμνη του Μαραθώνα.
Η πρόσβαση γίνεται από το κτίσμα που βρίσκεται στο κέντρο της λίμνης και  με ανελκυστήρα, γίνεται κατάβαση 45 μέτρων και μετά με σιδερένιες σκάλες κατεβαίνουν  10 μέτρα ως το επίπεδο της σήραγγας.

 

                               Μουσείο Λίμνης Μαραθώνα - The lake museum

 Συμβολισμός

Το φράγμα του Μαραθώνα θεωρήθηκε μείζον κατασκευαστικό έργο για την εποχή του, συμβολίζοντας τον εκσυγχρονισμό της χώρας. Λόγω της εγγύτητάς του με την πόλη του Μαραθώνα, προβλήθηκε έντονα η αρχαιολογική αξία της περιοχής, ενώ η σύγχρονη κατασκευή -η μεγαλύτερη των Βαλκανίων στις μέρες του- σηματοδότησε το συνεχές του ελληνικού πολιτισμού από την αρχαιότητα μέχρι τις μέρες μας, αλλά και την ανθρώπινη επιβολή έναντι της φύσης. Ένα αντίγραφο του Θησαυρού των Αθηναίων στη βάση του φράγματος, συμβολίζει τη σύνδεση αυτή του παρελθόντος με το παρόν, συνοδευόμενο από αναθηματική επιγραφή. Η δε πρόσοψη του φράγματος καθώς και άλλες εμφανείς κατασκευές επενδύθηκαν με πεντελικό μάρμαρο, το κατ' εξοχήν υλικό κατασκευής του Παρθενώνα.

Symbolism

The Marathon Dam was seen as a major symbol of modernization in Greece.The dam's location near Marathon signified a connection to Greece's past with the Athenians' victory at the Battle of Marathon, while its modern structure, the largest project in the Balkans at the time, signified a connection to the future and victory over nature. A replica of the Athenian Treasury temple at Delphi constructed at the base of the dam further illustrates the connection. A plaque on the temple reads:

"To commemorate their victory at the battle of Marathon, the Athenians erected a treasury at Delphi. This building is a replica and commemorates a victory at Marathon in wrestling from nature its life giving water for the citizens of Athens."

The dam's face and visible structure were also covered in the same Pentelikon marble that was used to construct the Parthenon

                   Ο θησαυρός των Αθηναίων - Athenian Treasure

                               Το αντίγραφο στη βάση του φράγματος και το πρωτότυπο στους Δελφούς

                                    The copy at the base of the dam and the original at Delphi

                                  Ηλιοβασίλεμα στη λίμνη του Μαραθώνα - Sunset in Marathon lake

Υ.Γ. Η παρουσίαση αυτή που σας έκανε το Orizon - Levante με τους "θησαυρούς της Ανατολικής Αττικής" δεν θα ήταν δυνατόν να υλοποιηθεί αν δεν μας βοηθούσαν ορισμένοι άνθρωποι. Θα ξεκινήσω από τους "Φίλους του Αρχαιολογικού μουσείου του Μαραθώνα". Αν δεν ήταν αυτοί δεν θα είχαμε πρόσβαση, στο ιερό των Αιγυπτίων θεών (είναι ανοιχτό μόνο το καλοκαίρι), στο Πρωτοελλαδικό νεκροταφείο (είναι κλειστό πια) και στο ιερό του Πύθιου Απόλλωνα (θέλεις άδεια εισόδου από την αρχαιολογία και την ΕΥΔΑΠ). Ακόμα την Αγάπη Παπά απ΄ το Γραμματικό για την προθυμία της  να μας δώσει πληροφορίες για τα  μεταλλεία του Γραμματικού, τον Κώστα Μπερτόλη απ΄το Γραμματικό κι αυτός για τις οδηγίες του στην ανεύρεση της γέφυρας του Haton , την πρόσβαση στην εκκλησία του Αγίου Αθανασίου και την ξενάγηση στο φράγμα. Τέλος το Γιώργο Παπαδοκοτσώλη για το γεωλογικό ταξίδι στα μυστικά περάσματα της περιοχής. Τους ευχαριστούμε όλους από καρδιάς..........

Δημοσίευση/Publication 25.11.2015