Photography | Horizon Levante | Κεντρικός Τομέας Αθηνών

      σχόλια, ειδήσεις, πολιτισμός

                          Ακροναυπλία/Acronafplia

                               37.563976, 22.797072

    Ακροναυπλία/Acronafplia

  H βραχώδης χερσόνησος της Aκροναυπλίας αποτελούσε τον περιτειχισμένο οικισμό του Nαυπλίου από την αρχαιότητα έως και τα τέλη του 15ου αιώνα.
Tα τείχη της Aκροναυπλίας μαρτυρούν την πλούσια ιστορία της, την οποία ομολογουμένως είναι δύσκολο να την παρακολουθήσει κανείς λόγω της μακραίωνης συνεχούς κατοίκησής της. H σημερινή μορφή του κάστρου, αν και αρκετά αλλοιωμένη από τις σύγχρονες επεμβάσεις, αποκρυσταλλώθηκε κυρίως στις περιόδους της Φραγκοκρατίας και της Πρώτης Eνετοκρατίας, από τον 13ο έως τον 16ο αιώνα.
Στην Ακροναυπλία εντοπίστηκε η ύπαρξη προϊστορικού οικισμού, ενώ στο δυτικό τμήμα της ακρόπολης σώζονται τμήματα των αρχαίων πολυγωνικών τειχών της που χρονολογούνται γύρω στα τέλη του 4ου αιώνα π.X. Κατάλοιπα τειχών όμως διατηρούνται και από την Ελληνιστική καθώς και τη Βυζαντινή περίοδο.

The rocky peninsular of the Acronauplia comprised the walled settlement of Nauplion from ancient times until the end of the 15th century.

The Acronauplia walls bear witness to its rich history, which it must be confessed, is a little difficult to follow, due to its long uninterrupted inhabitation. The current form of the castle, although quite changed by modern intervention, basically crystallised during the Frankish and first Venetian occupations from the 13th to 16th centuries.

Evidence of a pre-historic settlement has been found, and on the west side, a section of the ancient polygonal walls from the 4th century BC has survived. There are also remains of the walls from the Hellenistic and Byzantine periods.

Πληροφορίες/info : https://www.nafplio.gr/

Το Μπούρτζι από την Ακροναυπλία  /  Bourtzi  fort from Acronafplia   (1474)                                                           

   Περισσότερο από εσωτερική ανάγκη πατώ τα πλήκτρα του υπολογιστή μου. Ίσως ψάχνω να βρω μια δικαιολογία για να επικοινωνήσω μαζί σας. Άλλα θα ήθελα να σας πω κι λιγότερο για προορισμούς, για χρώματα και για τις ανάσες των τόπων.  Όμως καλό θα ήταν να "ξεγελάσουμε" το νου. Τώρα ειδικά που τα περάσματα στένεψαν και έγιναν γλιστερά και απότομα. Δυστυχώς όλοι αυτοί που απαξίωσαν το ΔΗΜΟΣΙΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΥΓΕΙΑΣ σήμερα το δοξάζουν. Σ΄ αυτό καταφεύγουν να σωθούν και οι ίδιοι τρομάρα τους.....θα σκεφτούμε άραγε τι φταίει ή  τώρα όπως και με την κρίση θα "σφυρίξουμε αδιάφορα" . 

  Να όμως που άλλα  ήθελα να σας διηγηθώ.  Για την Ακροναυπλία, για το Φράγκικο και το Ρωμαίικο  κάστρο, για τον Sagredο, τον  Grimani  και τον Gambello.  Για τα έργα του Καποδίστρια και τις Οθωνικές φυλακές,  για τη "συμμόρφωση" των κομμουνιστών του 1937. Για τους 170 περίπου Ακροναυπλιώτες από τους 200 εκτελεσμένους τη 1η Μάη του 1944 στη Καισαριανή.  

  Ανατολική οχύρωση του Φράγκικου κάστρου / Eastern fortification of the Frankish castle                                               

  Βόρειο τείχος Φράγκικου κάστρου/ Northern wall of the Frankish castle

  Η Ακροναυπλία είναι μια ξεχωριστή μνημειακή ενότητα. Για το Ναύπλιο τα είπαμε

εδώ: https://www.geotzan.com/nafplio . Θα μας μείνει το Παλαμήδι για το τέλος....

 Η πλατεία της Αρβανιτιάς είναι μια καλή αφετηρία για να προσεγγίσετε το χώρο.  Και η δρομόσκαλα από την καθολική Εκκλησία  σε οδηγεί  στην πύλη του κάστρου Toron. Υπάρχει και το teleferic (όταν δουλεύει) στη πλατεία του Ψαρομαχαλά  που σε βγάζει στο "Nafplia Pallas". Τώρα αν δε μπορείτε να περπατήσετε, φτάνει δρόμος μέχρι το ελικοδρόμιο. Ελικοδρόμιο; Μάλιστα. Και πισίνες.  Ατομικές, ομαδικές, μικρές, μεγάλες και ομπρέλες,  τραπεζάκια, ξαπλώστρες εκεί που HTAN η περιτείχιση του Φράγκικου κάστρου, οι στρατώνες του Grimani και μετέπειτα του Καποδίστρια. Εκεί που ήταν το "σωφρονιστήριο"  των κομμουνιστών. Κατεδαφίστηκαν όλα αυτά το 1970 για να δώσουν τη θέση τους στο μεγαλείο του "Nafplia Pallas". Μια δεκαετία σχεδόν πίσω, στα 1961, έχουμε ένα ακόμα "κόσμημα" . Το "Ξενία". Αυτό στρογγυλοκάθεται πάνω στο κάστρο "Toron". Σήμερα κουφάρι, εγκατελειμμένο, λεηλατημένο και  παραδομένο στο χρόνο. Έχει μερικά ακόμα νεοελληνικά  "διακοσμητικά". Κάτι πλαστικές δεξαμενές κι  ένα αντλιοστάσιο(;) από λαμαρίνες. Αυτά.

  Βόρεια περιτείχιση Ακροναυπλίας / North fortification of Acronafplia

Ρίξτε κι εδώ μια ματιά τι μας λέει η κ. Πρωτονοτάριος Δειλάκη Ευαγγελία (αρχαιολόγος)

Α.∆. Τόµος 28 (1973) Μέρος Β'1-Χρονικά, Αθήναι 1977

 «εις την περιοχήν αυτήν, όπου επρόκειτο να ανεγερθεί πολυόροφον  ξενοδοχείον, ήτο ορατόν το καλώς σωζόµενον εγκάρσιον τείχος, το παλαιότερον του 1300», Αρχείο ∆΄ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασσικών Αρχαιοτήτων Ναυπλίου, Βασίλειον της Ελλάδος, Εφορεία των Αρχαιοτήτων της ∆’ Περιφέρειας, Έδρα Ναύπλιον, Θέµα Λόφος Ακροναυπλίας, Αριθµ. Πρωτ.1484/ 28-8-1968

Πληροφορίες/ Info: http://ts.uop.gr/tsdie/images/files/akronauplio.pdf

  Κρατήστε τις επάλξεις  στη τραβέρσα του Gambello, τα γλυπτά φτερωτά  λιοντάρια της Βενετίας, τις κιστέρνες, τις  σκοτεινές στοές, την πύλη Toron, την πύλη της Ειρήνης με τις αγιογραφήσεις της, τη δυτική πύλη, την πύλη του Sagredo και τέλος το μαρμάρινο μνημείο για τους φυλακισμένους κομμουνιστές. Αγναντέψτε τον Αργολικό κόλπο και το Μπούρτζι, το κάστρο του Άργους και το Παλαμήδι. Ο τόπος είναι ήσυχος εδώ πάνω. Δε ξέρω γιατί δεν βλέπεις επισκέπτη.

  Το φωτογραφικό υλικό θα ξεκινήσει από το Φράγκικο κάστρο. Λίγα σώζονται. Η βόρεια περιτείχιση, η πύλη της Ειρήνης σε κακό χάλι και ο ανατολικός προμαχώνας. Στο επίπεδο που είναι  ο ναός  του Αγίου Νικολάου ήταν το στρατιωτικό νοσοκομείο του Καποδίστρια. Ήταν, γιατί τώρα έχει μόνο χορτάρια και χαλάσματα. 

  Χώρος στρατιωτικού νοσοκομείου Καποδίστρια / Kapodistrias Military Hospital Area

  Tο 1210-1212, όταν οι Φράγκοι κατέλαβαν την πόλη, χώρισαν την περιοχή της Aκροναυπλίας σε δύο περιβόλους, που ονομάστηκαν κάστρα. Στο μέσο περίπου της χερσονήσου βρισκόταν το λεγόμενο Φράγκικο κάστρο, το οποίο προοριζόταν για την κατοικία των Φράγκων αρχόντων και αποτελούσε το διοικητικό και στρατιωτικό κέντρο της πόλης, ενώ το Ρωμαίικο κάστρο, στο δυτικό τμήμα της χερσονήσου και σε υψηλότερο επίπεδο, προορίστηκε για τους Έλληνες. Tο Ρωμαίικο κάστρο θα πρέπει να υπήρχε ήδη από τη βυζαντινή περίοδο, ενώ το Φράγκικο θα πρέπει να διαμορφώθηκε λίγο αργότερα. Oι Φράγκοι έχτισαν τείχος μεταξύ των δύο κάστρων και τετράγωνο πύργο στο μέσο του λόφου, για να ελέγχουν την επικοινωνία μεταξύ των δύο κάστρων.
Στο ανατολικό τείχος του Φράγκικου κάστρου υπήρχε πύλη που προστατευόταν από δύο στρογγυλούς πύργους και ένα τριγωνικό οχύρωμα. H πύλη έφερε διακόσμηση με ενδιαφέρουσες τοιχογραφίες και έμεινε γνωστή ως «Πύλη της Ειρήνης».

From 1210-1212, when the Franks invaded the city, they divided the Acronauplia into two enclosures that they called castles. More or less in the middle of the peninsular was the Castello dei Franchi, which was built to house the Frankish leaders and became the administrative and military headquarters of the city; while the Castello dei Greci, in the western sector, further up, was built for the Greeks.

The Castello dei Greci must have existed during Byzantine times while the Castello dei Franchi must have been built a little later. The Franks built a wall between the two castles and a square tower in the middle of the hill, to control communication between them. In the eastern wall of the Frankish castle there was a gate protected by two circular towers and a triangular fort. This gate was decorated with interesting murals and became known as the 'Gate of Peace'.

Πληροφορίες/info : https://www.nafplio.gr/

  Πύλη της Ειρήνης / Gate of Peace

   Στη διάρκεια της Πρώτης Eνετοκρατίας, και πιο συγκεκριμένα από το 1470, οι Eνετοί, υπό την απειλή των τουρκικών επιδρομών, προέβησαν σε επισκευή και επέκταση των οχυρώσεων της Aκροναυπλίας, υπό την επίβλεψη του σημαντικού μηχανικού της εποχής Aντόνιο Γκαμπέλο, όταν διοικητής της πόλης ήταν ο Bετόρε Πασκουαλίγκο.

Ένα από τα πρώτα και πιο σημαντικά τους έργα ήταν η ενίσχυση της οχύρωσης της Aκροναυπλίας με την προσθήκη ενός νέου περιβόλου, του λεγόμενου Kάστρου των Tόρων, σε χαμηλότερο επίπεδο, στα ανατολικά του κάστρου των Φράγκων. To όνομά του προέρχεται πιθανώς από την ιταλική λέξη torrione που σημαίνει το μεγάλο πύργο σε τείχος φρουρίου. 

  Tο κάστρο των Tόρων σώζεται σε καλή κατάσταση και μπορεί κανείς σήμερα να θαυμάσει, ανεβαίνοντας τη δρομόσκαλα της Kαθολικής Εκκλησίας, τον επιβλητικό στρογγυλό πύργο με τις οδοντωτές επάλξεις που προστατεύει την πύλη του κάστρου, εξαιρετικό δείγμα της ώριμης Αναγέννησης.

Άλλο έργο της εποχής είναι η λεγόμενη τραβέρσα Γκαμπέλο, που στόχευε στην ενίσχυση του κάστρου των Φράγκων, με τη δημιουργία ενός δεύτερου εγκάρσιου τείχους μεταξύ του Φράγκικου και του Pωμέικου κάστρου. H πύλη μεταξύ των δύο κάστρων ενισχύθηκε με πολυγωνικό προμαχώνα και ημικυκλικό τείχος με πολεμίστρες.

During the first Venetian occupation, and more specifically in 1470 during the command of Vettore Pasqualigo, the Venetians, threatened by Turkish raids, proceeded with repairs and extensions to the fortifications of the Acronauplia, under the supervision an important engineer of the time, Antonio Gambello.

One of the first and most important projects was the addition of a new enclosure, the so-called Castello di Toro, below and to the east of the Castello dei Franchi. The name probably comes from the Italian word 'torrione', which means a large tower adjoining the walls of a fort.

The Castello di Toro is still in good condition today and, after climbing the steps from the Catholic church, one can admire the imposing round tower with its crenellations, which protects the city gate; an excellent example of late renaissance style.

Another work from the time was the so-called Traversa Gambello, which was designed to protect the Castello dei Franchi by the building of a second transverse wall between it and the Castello dei Greci. The gate between the two castles was reinforced with a polygonal bastion and a semi-circular wall with crenellations.

Πληροφορίες/info: https://www.nafplio.gr/

  Πύλη κάστρου Toron / Gate of the castle Toron      Το λιοντάρι της Βενετίας / The Venetian lion

  Βορειοδυτική περιτείχιση κάστρου Toron / Northwest wall of the Toron castle

  Ανατολικός προμαχώνας κάστρου Toron / East bastion of the Toron castle

  Νοτιοανατολική περιτείχιση κάστρου Toron και το Ξενία (1961)

  Southeast wall of the castle Toron and the abandoned  "Xenia" hotel

  Το Ξενία στη θέση του κάστρου  Toron / The abandoned "Xenia"  hotel  at the site of castle Toron

  Πύλη στο συγκρότημα Gambello / Gambello gate

  Πύλη οχύρωσης Gambello / Gambello gate

  Οχύρωση  Gambello / Gambello fortification

  Προμαχώνας στο συγκρότημα Gambello / Gambello bastion

  Τραβέρσα Gambello / Traverse Gambello

  Νότια πύλη / South gate         Το λιοντάρι της Βερνετίας / The Venetian lion 

 Προμαχώνας στο συγκτότημα Gampello / Gambello bastion              Η Αρβανιτιά / The  Arvanitia

" Νεοελληνικές οχυρώσεις / Modern Greek fortifications "

  Δυτική πύλη Ακροναυπλίας     Προμαχώνας Gampello

  Acronafplia south gate              The Gambello bastion

  Στοά στην οχύρωση  Gambello/ Gallery in the fortification Gambello

Στα χρόνια της Πρώτης Tουρκοκρατίας, μόνο μικρές επισκευές και συμπληρώσεις πραγματοποιήθηκαν στο κάστρο, που ονομαζόταν από τους Τούρκους Iτς-Kαλέ, δηλαδή εσωτερικό κάστρο. Eδώ κατοικούσαν απλοί άνθρωποι, Tούρκοι και Xριστιανοί, καθώς οι κατοικίες των αξιωματούχων είχαν συγκεντρωθεί στην κάτω πόλη.

During the years of the first Turkish occupation, there were only a few re-enforcements and additions made to the castle, which was known by the Turks as Ich-cale, in other words the interior castle. It was inhabited by ordinary citizens, Turks and Christians, as the officers' residences had moved to the lower city.

Πληροφορίες/info: https://www.nafplio.gr/

Προμαχώνας "Πέντε Αδέλφια"

The bastion of "Pente Adelfia"

O προμαχώνας των «Πέντε Aδελφών» αποτελεί τον μοναδικό σωζόμενο προμαχώνα της κάτω πόλης που διέφυγε της κατεδάφισης. 

The Bastion of "Pende Adelphia", or Five Brothers, is the only bastion to escape demolition and survive to the present day.

Πληροφορίες/info: https://www.nafplio.gr/

Σύμφωνα με την κ. Ιωάννα Στεριώτου η κατασκευή του προμαχώνα 5 αδέρφια έγινε από τους  Τούρκους κατά τη διάρκεια της πρώτης Τουρκοκρατίας (1540-1684)

Tο 1686, όταν οι Bενετοί κατέλαβαν την πόλη από τους Tούρκους, έβγαλαν διάταγμα, σύμφωνα με το οποίο απαγορευόταν η κατοίκηση στο κάστρο της Aκροναυπλίας. Oι κάτοικοι της Aκροναυπλίας θα κατοικούσαν πλέον στην κάτω πόλη που είχε διαμορφωθεί με προσχώσεις ήδη από τα τέλη του 15ου αιώνα. H Aκροναυπλία προοριζόταν πλέον μόνο για τους στρατιώτες. Τότε λοιπόν κατασκευάζεται ο προμαχώνας Grimani και η Πύλη του Sagredo

In 1686, when the Venetians seized the city from the Turks, they ordered that there was to be no habitation of the castle. Those who were resident there would be moved to the lower city, which had been created using artificial banks at the end of the 15th century. The Acronauplia was from then on only to be used by the military.

Πληροφορίες/info: https://www.nafplio.gr/

Προμαχώνας Grimani

The Grimani bastion

O προμαχώνας, που οφείλει το όνομά του στον Ενετό διοικητή Φραντσέσκο Γκριμάνι, είναι οικοδομημένος στη βορειοανατολική γωνία του Kάστρου των Tόρων. 

Oι εργασίες κατασκευής του ξεκίνησαν το 1702 και ολοκληρώθηκαν το 1706, στο πλαίσιο της ανακατασκευής του ανατολικού τείχους της κάτω πόλης κατά τη δεύτερη Eνετοκρατία.

The bastion, named after the Venetian commander, Francesco Grimani, was built in the north-eastern corner of the Castello di Toro.

Construction began in 1702 and was completed in 1706, as part of the reconstruction work on the eastern wall of the lower city during the second Venetian occupation.

Πληροφορίες/info: https://www.nafplio.gr/

  Νότια περιτείχιση προμαχώνα Grimani / South fortification of bastion Grimani 

  Προμαχώνας Grimani και τμήμα του κάστρου Toron / Grimani bastion and part of Toron castle                                                   

  Προμαχώνας Grimani και τμήμα του κάστρου Toron / Grimani bastion and part of Toron castle

Πύλη Sagredo

The Sagredo gate

H πύλη πήρε το όνομά της από τον Bενετσιάνο Γενικό Προβλεπτή του Στόλου Aυγουστίνο Σαγρέδο και χρονολογείται το 1713, την εποχή της δεύτερης Eνετοκρατίας της πόλης.

This gate takes its name from the general superintendent of the fleet, Agostino Sagredo, and dates from 1713, the time of the second Venetian occupation of the city.

Πληροφορίες/info: https://www.nafplio.gr/

  Η πύλη του Sagredo / Sagredo gate - και η δρομόσκαλα για την πύλη / and staircase leading to the Sagredo gate

Tο 1829, ο Κυβερνήτης της Ελλάδος Ιωάννης Καποδίστριας ανήγειρε στην Aκροναυπλία μεγάλο στρατώνα, καθώς και στρατιωτικό νοσοκομείο.
Tο 1926 μεταφέρθηκαν από το Παλαμήδι στην Aκροναυπλία οι περιβόητες φυλακές της που στεγάστηκαν στον στρατώνα του Καποδίστρια. Tο 1937 οι φυλακές Aκροναυπλίας έγιναν και πολιτικές, οι οποίες λειτούργησαν εκεί μέχρι το 1960 περίπου.

Tο 1970-71 ξεκίνησε η κατεδάφιση των φυλακών προκειμένου να κατασκευαστεί το ξενοδοχείο «Ξενία Παλλάς», (σήμερα "Nafplia Pallas) οπότε και καταστράφηκε σημαντικό τμήμα των τειχών και των κτισμάτων του Pωμέικου κάστρου. Tότε κατεδαφίστηκε και το στρατιωτικό νοσοκομείο του Kαποδίστρια. Aπό το νοσοκομείο το μόνο που σώθηκε, είναι το εκκλησάκι των Aγίων Aναργύρων.

In 1829, Ioannis Kapodistrias, the governor of Greece, created a large barracks and a military hospital on this site.

In 1926, the infamous prison was transferred from the Palamidi and housed in the barracks created by Kapodistrias. In 1937 these prisons also became civil and operated there until about 1960.

The demolition of the prisons began in 1970-71 in order to construct the 'Xenia Pallas' hotel, which involved the destruction of a large section of the walls and buildings of the Castello dei Greci. At the same time, Kapodistrias' military hospital was also demolished. The only thing that remains of the hospital is the chapel of Aghii Anargiri.

Πληροφορίες/info: https://www.nafplio.gr/

  Το Ναύπλιο στα μέσα του 20ου αιώνα και ψηλά στην εικόνα οι στρατώνες

  Nafplio in the middle of the 20th century and above the picture are the barracks

  Το Ναύπλιο στα μέσα του 20ου αιώνα και ψηλα στην εικόνα οι στρατώνες 

  Nafplio in the middle of the 20th century and above the picture are the barracks

 1935-13 Απριλίου. Οι πρώτοι πολιτικοί κρατούμενοι στην Ακροναυπλία Οδηγούνται στην φυλακή οι Βενιζελικοί αξιωματικοί που συμμετείχαν στο λεγόμενο πραξικόπημα ενάντια στον Κονδύλη. Το αποτυχημένο πραξικόπημα έγινε 1η Μαρτίου 1935. Συνολικά  φυλακίστηκαν στην Ακροναυπλία 206 αξιωματικοί. Η εκκαθάριση των Βενιζελικών αξιωματικών στο στρατό και την αστυνομία με το λεγόμενο πραξικόπημα Κονδύλη, έπαιξε καθοριστικό ρόλο τα επόμενα χρόνια σε σχέση με τον εμφύλιο. (ΓΑΚ Ναυπλίου)  

1935 –2 Δεκεμβρίου.  Αποφυλακίζονται οι φιλοβενιζελικοί αξιωματικοί κρατούμενοι.

1936-18 Σεπτεμβρίου. Δημοσιεύεται ο αναγκαστικός νόμος 117 «περί μέτρων καταπολέμησης του Κουμμουνισμού και των συνεπειών», ακολουθώντας το πνεύμα του Ιδιώνυμου.

https://argolikivivliothiki.gr

Φλεβάρης  του 1937, έξι μήνες μετά από την επιβολή της δικτατορίας της 4ης Αυγούστου από τον Μεταξά οι φυλακές ονομάζονται «Κουμμουνιστικαί Φυλακαί Ακροναυπλίας»  και έπειτα από διαμαρτυρίες των πολιτικών κρατουμένων ότι δεν είναι φυλακισμένοι αλλά εξόριστοι άλλαξε η πινακίδα και έγινε «Στρατόπεδον συγκεντρώσεως κομμουνιστών Ακροναυπλίας»

 Το 1940 βρίσκει τους κρατούμενους να ζητούν να πάνε στο μέτωπο. Όχι μόνο τους το αρνούνται, τους παραδίδουν κι από πάνω στους ναζί. Το 1943, το στρατόπεδο καταργείται με τη μεταφορά των κρατουμένων σε άλλες φυλακές.Ωστόσο διαβάζω ότι οι φυλακές λειτούργησαν για ένα διάστημα και στην περίοδο του εμφύλιου (1946-1949).  

Άφησα για το τέλος του αφιερώματος το μνημείο με τους στίχους του Ρίτσου.

 άγιος αυτός ο χώρος που μαρτύρησαν

         τόσοι Έλληνες σύντροφοι

 αυτοί που πάτησαν γυμνόποδοι 

           της τυραννίας τον όφι

   αυτοί που ανένδοτοι αγωνίστηκαν

           για την ελευθερία

   αυτοί που γράψανε με το αίμα τους

          την ιστορία

           Γιάννης Ρίτσος

Γλύπτης : Στέλιος Τριάντης

Τα αποκαλυπτήρια έγιναν το 1988 (επέτειος 70χρόνων του ΚΚΕ)

info:   https://odosell.blogspot.com/2013/10/blog-post_28.html

 Το μνημείο για τους φυλακισμένους Κομμουνιστές της Ακροναυπλίας    

  The monument for the imprisoned Communists of Acronafplia

Πληροφορίες /info:

   https://odosell.blogspot.com/2013/10/blog-post_28.html

   http://www.katiousa.gr/

   https://argolikivivliothiki.gr/

   http://ts.uop.gr/tsdie/images/files/akronauplio.pdf

   https://www.nafplio.gr/

Το Horizon Levante έμεινε εντυπωσιασμένο από την εξαιρετική δουλειά που έχουν κάνει οι άνθρωποι της ιστοσελίδας "Αργολική Αρχειακή Βιβλιοθήκη Ιστορίας και Πολιτισμού. ΜΠΡΑΒΟ!!!! 

  publication:20.03.2020